fredag 30 maj 2008

Sommar, hundar hästar och katter

Hej allihopa Kacki

Sommar gör mej fruktansvärt lat. Vill helst bara sitta där...Ja ni vet ju redan vart jag vill sitta...
Varför får jag inte det då? Det är väl mitt samvete som sätter käppar i hjulen för mej förstås. Men det går sakta i alla fall. Jättesakta. Det är skönt det.

Just idag är jag glad. Min sambo har köpt en ny jakthund. Den kan han känna sej blåst på. Det är min nu.
Den är , och det såg jag ju direkt, världens finaste hund i sin ras. Men som om inte det skulle vara nog, så har han huvudet på skaft också. Han förstår mer än vår gamla pudel och det vill inte säja lite det.
Det är nåt konstigt med honom, som om han vet vad man säjer. Ändå är han bara unghund än och borde inte vara så slipad som han verkar. Han kanske är en typ av Alf. Ni vet den där hunden från en annan planet.

Hur som helst så är jag mycket nöjd med "min" nya hund Igor.

Lilla, eller kanske man ska säja, stora Igor visste inte vad katt var när han kom hit. Det har våran katt Tony lärt honom nu. Inga problem för en katt som bara har hundvänner och vet hur man tar dom tuffa grabbarna. Ligga still och titta, sätta fram lilla rosa nosen , lukta, slicka lite vårdande. Så är isen bruten och man är goda vänner. Inte biter man nån som verkar så mån om att man ska må bra.

Hästar är inte heller bekanta sen tidigare, men med kanonpsyke och nyfikenhet kan man komma långt. Så långt att man till och med får för sej att hästar är jaktbyten som ska både drivas och ståndas med friskt mod.
Tills nya matte säjer ifrån förstås. Då är det stopp, man blir kompis även med såna konstiga djur.

Konstigaste djuret här i Igors nya hem är nog ändå dvärgpudeln Frida. Det verkar han tycka ialla fall. Hon är liten som en myra, men styr alla med järnhand. Det var det första Igor fick lära sej när han kom hit. Ett ettrigt morr och ett snabbt hugg i sidan så hade han förstått tronföljden i det här huset. Egentligen är det Fridas förtjänst att Igor har uppfattat allt jag säjer så bra.

Varje gång jag tillrättavisar någon här är det bäst för dom att lyda omedelbart, annars sitter Prinsessan Frida fastbiten i pälsen på den olydige. Hon är självutnämnd bödel här i huset och sköter bestraffningar på löpande band..

Inga kommentarer: